Blog

Jaké jsou nejlepší polohy na spaní?

Jaké jsou nejlepší polohy na spaní?

Ovlivňuje poloha, ve které spíme, kvalitu a pohodlí spánku? Absolutně. Spánek v nevhodné poloze může způsobit nejen posturální vady, které brání normálnímu fungování, ale také negativně ovlivnit naši každodenní pohodu a krásu. Jak spát, abyste si užili dobré zdraví a pohodu? Jaké polohy spánku doporučují specialisté? Dáme vám tip!

Poloha, ve které spíme, má významný vliv na zdraví páteře, ale i kvalitu spánku a efektivitu noční regenerace. Vhodné polohování těla během spánku zabraňuje rozvoji posturálních vad a bolestí zad a snižuje riziko poruch spánku. Zajímavé je, že jednotlivé spánkové polohy výrazně ovlivňují nejen zdraví páteře, ale i fungování vnitřních orgánů, snižují mj. příznaky chronických onemocnění. V extrémních případech může nevhodně zvolená spánková poloha vést k vážným poruchám, např. činnosti srdce a dýchacích orgánů.

Málokdo ví, že poloha při spánku má také obrovský vliv na stav pokožky a vzhled postavy, např. spánek na břiše urychluje tvorbu vrásek a přispívá ke ztrátě pevnosti pokožky na krku, dekoltu a v oblasti prsou.

Jak spát, abyste měli dostatek spánku?

Než půjdeme spát v naší oblíbené poloze, vyplatí se zajistit správné podmínky spánku. Postel, rošt matrace a matrace tvoří základ spánku, na kterém můžeme budovat dobré zdraví a pohodu. K nezbytnému vybavení ložnice patří také pohodlný polštář šetrný k páteři a doplňky, díky kterým můžete mimo jiné: zlepšit mikroklima lůžka, snížit škodlivé mikroorganismy a alergeny.

Jak poloha spánku ovlivňuje zdraví?

Základní polohy při spánku jsou na zádech, na boku a na břiše. Existuje také několik dalších poloh spánku, které se liší, včetně: polohování dolních a horních končetin. Jak poloha spánku ovlivní naše zdraví, do značné míry závisí na výběru matrace. Vysoce kvalitní matrace, které se přizpůsobí tělu a pomáhají udržovat správné postavení páteře, vám umožní vychutnat si zdravý spánek ve většině poloh. Design Ložnice nabízí matrace, které vám umožní maximálně využít každou minutu spánku, užít si pohodlí a a zlepšit účinnost noční regenerace.

Spaní na zádech – výhody a nevýhody

Spánek na zádech je pro vaše zdraví nejlepší. V této poloze je páteř ve správné poloze, což zabraňuje bolestem zad a nadměrnému namáhání svalů. Spánek na zádech navíc nenarušuje činnost vnitřních orgánů, pokud netrpíme nemocemi dýchacího ústrojí a nemocemi trávicího ústrojí provázenými gastroezofageálním refluxem. Lidé trpící poruchami dýchání, např. spánková apnoe a reflux, by měli spát na zádech se zvednutou horní částí trupu.

Lidé, kteří mají problémy s kyčlemi, by měli spát na zádech s nohama široce od sebe; Lidé, kteří trpí bolestmi horních končetin, by se měli vyvarovat spánku s rukama pod hlavou a s rukama zdviženýma nad hlavou, protože takové spací polohy podporují poruchy prokrvení a nadměrnou zátěž ramenního kloubu.

I když podle odborníků spaní na zádech přináší nejvíce zdravotních výhod, v této poloze spí jen malé procento lidské populace.

Spaní na boku – výhody a nevýhody

Spánek na levém nebo pravém boku je nejčastější spánková poloha. Je to také poloha, která většinou nijak negativně neovlivňuje zdraví páteře a fungování vnitřních orgánů.

Dobrým způsobem, jak získat regenerační spánek, je ležet na boku s pokrčenýma nohama, tedy tzv. poloha plodu (stabilizovaná poloha) nezatěžující páteř, svalový aparát a vnitřní orgány. Lidé trpící kardiovaskulárními chorobami by měli spát na levém boku, protože v této poloze lépe funguje srdce. Spánek na levém boku má také příznivý vliv na fungování trávicího systému.

Poloha na boku se doporučuje lidem s poruchami páteře a neuralgií – snižuje mj. onemocnění související s tlakem na ischiatický nerv.

Spaní na břiše – výhody a nevýhody

Spaní na břiše není dobré pro vaše zdraví. Této poloze je třeba se vyhnout v každém věku, protože způsobuje bolesti zad a narušuje noční regeneraci. Spánek na břiše nadměrně zatěžuje páteř, podporuje poruchy dýchání, brání činnosti srdce a dalších vnitřních orgánů a zhoršuje vzhled pokožky. Spánek na břiše s obličejem zabořeným do polštáře zvyšuje riziko raných vrásek a ztráty kontur obličeje, výskytu aknózních lézí a zánětů kůže a nepříznivě ovlivňuje vzhled vašich prsou.

Spaní na břiše nemá žádné výhody. Odborníci také nedoporučují spát v poloze mezi polohou na boku a břichem – horní část těla je uložena na boku, hýždě směřují nahoru. Spánek v takové poloze způsobuje mj. obtěžující bolest v dolní části zad.

Matrace a polštář – „musíte mít“

Bez ohledu na vaši polohu stojí za zvážení také správný výběr matrace. Dobrým nápadem by byl model ALMA Natura ARIA Soft od Gomarco, vyznačující se velmi vysokým komfortem spánku, přírodními materiály a elegantním stylem. Zajímavým doplňkem může být polštář Polštář Air Fresh Relax od MollyFlex, který má klasický tvar a poskytuje velmi dobrou oporu pro hlavu a krk.

souhrn

Nejlepší poloha na spaní je na zádech. Spánek na boku má také blahodárný vliv na vaše zdraví. Měli byste se vyhnout spánku na břiše, protože tato poloha má nepříznivé účinky, mimo jiné: na zdraví pohybového aparátu a také na fungování vnitřních orgánů.

Je vhodné připomenout, že výběr vhodného vybavení ložnice má významný vliv na kvalitu spánku a účinnost noční regenerace. Zvláštní pozornost stojí za to věnovat pozornost parametrům matrace, která by měla stabilně podpírat tělo v každé poloze spánku, a parametrům polštáře kvalitně podpírajícího hlavu a krk.